Charakteristika školy
Naše škola nabízí žákům zejména příjemné pracovní klima, tvořivý a vstřícný přístup pedagogů, individuální rozvoj nadání a talentu, systematickou výuku cizích jazyků s angličtinou od první třídy a návštěvami rodilých mluvčí, efektivní výuku informatiky od čtvrté do osmé třídy a posílenou výuku tělesné výchovy na prvním stupni.
Vyučující využívají principů tvořivé školy a činnostního učení, do výuky zapojují moderní metody vzdělávání včetně práce s počítačem a interaktivní tabulí. Žáci mají možnost účastnit se vědomostních a sportovních soutěží. Škola je také zapojena do různých vzdělávacích a výchovných projektů. V současné době také úzce spolupracuje s Gymnáziem Přírodní škola.
Škola je vybavena odbornými pracovnami chemie, fyziky a přírodopisu, systematicky jsou do učeben zaváděny interaktivní tabule. Škola disponuje také školním hřištěm ve vnitrobloku s basketbalovými koši a pingpongovými stoly. Také třemi tělocvičnami, z čehož je jedna vybavena pro sportovní gymnastiku, v této souvislosti na škole externě působí dva gymnastické oddíly.
Školní vzdělávací program
Název školního vzdělávacího programu „Škola pro všechny“ v nejlepším slova smyslu charakterizuje naši snahu individuálně přistupovat k potřebám jednotlivých žáků a zároveň snahu co nejlépe rozvíjet jejich potenciál v kontextu myšlenky inkluzivního vzdělávání. Dáváme prostor dětem nadaným a rozvíjíme jejich talent. Také se věnujeme dětem méně nadaným, aby jejich znalosti a dovednosti co nejvíce odpovídaly jejich možnostem. Základním cílem Školního vzdělávacího programu ZŠ Strossmayerovo náměstí je snaha vychovat z každého žáka všestranně rozvinutou osobnost, vědomou si svého místa ve škole, v rodině i ve společnosti. Rozvíjet u každého žáka všeobecné schopnosti, dovednosti a nabídnout mu také škálu činností, kde bude moci uplatnit své specifické zájmy či talent, a ukázat mu význam celoživotního vzdělávání dle zaměření, které si sám zvolí.
Svým zaměřením především na činnostní učení nás v posledních letech oslovil program Tvořivá škola. Ten se stal ve svých obecných principech modelem pro náš ŠVP. Jeho současná podoba je výsledkem práce kolektivu pedagogů školy, pracujících na jeho podobě v jednotlivých oblastech vzdělávání a svých oborech v souladu s dlouhodobou koncepcí vzdělávacích a výchovných cílů školy.
Činnostním učením a metodou kritického myšlení (RWCT) vedeme žáky ke spolupráci, podnikavosti a vynalézavosti. V duchu činnostního učení se snažíme nepředkládat žákům hotové výsledky a poznatky k osvojení, ale vedeme je k tomu, aby vše nové, pokud je možné, získávali na základě činností, pozorování, pokusů, objevování, analýzy, syntézy, na základě kroků určených učitelem. Učivo se procvičuje na konkrétních příkladech a situacích, které přináší každodenní život kolem nás. Do výuky tak zapojujeme prvky tvořivé dramatiky.
Při osvojování nového učiva dbáme vždy na to, aby nové učivo vycházelo z učiva předešlého, aby nové představy byly zařazovány do okruhu představ starších. Žákovi je umožněno samostatně se rozhodovat, uvažovat, provádět svoje činnosti, učit se řešit problémy. Činnosti je potřeba zorganizovat tak, aby byli žáci často v situacích, které vyžadují, aby o své práci přemýšleli, kladli otázky, reprodukovali své myšlenky, odpovídali. Každá činnost, která žáka zapojuje do vyučovacího procesu, která mobilizuje jeho síly, je tou nejlepší metodou získávání nových zkušeností.
Učební plán:
1.stupeň
2.stupeň
Výběr povinně volitelných předmětů:
7. - 9. třída:
Německý jazyk
Anglická konverzace
Cvičení z Čj a M
Základy administrativy
Přírodovědná praktika
Sportovní a pohybové hry
Vedení domácnosti a příprava pokrmů
Kroužky nabízené ZŠ:
Výtvarná techniky
Dovedné ruce
Flétna
Vaření
Florbal
Míčové hry
Cvičení pro dívky
Jóga
Šachy
Hravá angličtina