Název projektu Modernizace odborných učeben ZŠ Stross
Registrační číslo CZ.07.4.67/0.0/0.0/16_036/0000519
ORG / VS projektu* 2360519000007 / 2360519
Prioritní osa OP PPR 4 - Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti; Specifický cíl OP PPR 4.1 Navýšení kapacity a zkvalitnění předškolního, základního a středního vzdělávání a zařízení pro poskytování péče o děti do 3 let
Datum zahájení realizace 1. 2. 2018
Datum ukončení realizace 30. 9. 2018
Doba udržitelnosti 5 let od data, kdy projekt nabyl v MS 2014+ stav „projekt
finančně ukončen ze strany ŘO“
* Jedná se o údaj informativního charak teru sloužící pro evidenci poskytovatele dotace.
Podpora z OP PPR je poskytována maximálně do výše částky v Kč, která je uvedena v řádku „Podpora poskytovaná z OP PPR“ v následující tabulce:
Celkové způsobilé výdaje 2 321 920,84 100
Příjmy projektu připadající na způsobilé výdaje(předpokládané) 0,00 0
Celkové způsobilé výdaje očištěné o příjmy 2 321 920,84 100
Vlastní financování způsobilých výdajů 232 192,09 10
Podpora poskytovaná z OP PPR 2 089 728,75 90
z toho podpora z EFRR 1 160 960,42 50
z toho podpora z rozpočtu HMP 928 768,33 40
Souhrnná informace o projektu
V současné době je Základní škola Praha 7, Strossmayerovo nám. 4 složena z hlavní budovy a dvou detašovaných pracovišť U Uranie 14 a Letohradská 1. Projekt bude realizován v budovách Strossmayerovo nám. 4 a Letohradská 1. V budově na Strossmaerově náměstí bude vytvořena specializovaná přírodovědná učebna a v budově v Letohradské ulici dojde k znovuuvedení do provozu dlouhodobě nevyužívané polytechnické učebny.
Naše ZŠ se v uplynulých letech zaměřila na (do)vybavení kmenových učeben moderním ICT vybavením (interaktivní tabule, digitální hnízda) a na něj navázaným DVPP zacíleným na využití ICT, projektové práce a dalších aktivizujících způsobů práce ve výuce. Postupná modernizace a vybavení odborných učeben je přirozeným, a dlouhodobě plánovaným, navazujícím krokem.
Přírodovědná učebna
Podmínky pro výuku přírodovědných předmětů jsou v současné době nevyhovující a to jak věcně (učebna přírodopisu nebyla rekonstruována několik desítek let a její stav vyžaduje rekonstrukci), tak didakticky (zařízení a vybavení učebny odpovídá reáliím 90. let minulého století). Zvolené řešení staví na mezipředmětovém přístupu přinášejícím při dané investici maximální užitek, jak finanční (větší vytíženost učebny než u předmětově specifické odborné učebny), tak absolutní (více zapojených učitelů a více odučených hodin, tzn. větší dopad na žáky). V učebně bude probíhat výuka Přírodopisu, Fyzika a Chemie a projektové vyučování (např. environmentální výchova nebo laboratorní cvičení).
Polytechncká učebna
Polytechnická výchova byla na škole dlouhodobě upozaděna na úkor dalších předmětů a pracovní výuka v dílnách byla nahrazena jinými předměty. Z tohoto důvodu nebyla učebna dlouhodobě využívána a aktuální stav tomu zcela odpovídá. Učebna se nachází v polosuterénu školy a byla v posledních letech využívána převáženě jako okladiště poškozených pomůcek a nábytku.
V budově Letohradská jsou nyní zařazeny třídy intuitivního programu, který je z velké části soustředěn na práci s materiálem a rozvoj polytechnických dovedností žáků. V tuto chvíli jsou na škole čtyři ročníky a každý rok bude otevřen další ročník až do deváté třídy ve školním roce 2021/2022. V rámci ŠVP v těchto třídách je kladen velký důraz na seznámení s tradičními řemesly (především přáce se dřevem, tkalcovství, kovotepectví či keramikou). Pro výuku byly v minulých letech využíváni cenově nároční externisté, byly využívány pronájmy dílen (například tkalcovské či keramické) nebo byla výuka vedena bez potřebného vybavení v omezené podobě přímo ve třídách či v rámci projektových dnů mimo školní budovu. Uvedený způsob nebyl z dlouhodobého hlediska udržitelný a již delší dobu se o úpravách v nevuyžívané učebně uvažovalo. Škola však na opravu učebny a její vybavení nedisponovala volnými prostředky.
Projekt se obsahuje opravy v učebně nezbytné pro její opětovné uvedení do provozu a také vybavení učebny pro plnohodnotnou výuku (potřebný nábytek, vybavení včetně nářadí a nástrojů).
Smysl a cíle projektu
Naší snahou je navázat na modernizaci kmenových tříd a jejich vybavení didaktickými pomůckami umožňujícími širokou paletu aktivizujících učebních postupů a taktik. Naším způsobem práce se snažíme maximálně vycházet vstříc přirozeným vzdělávacím potřebám a preferencím našich žáků a to jak diverzifikací vzdělávacích strategií v rámci školy (viz varianta ŠVP pro Intuitivní třídy), tak každodenním přístupem k výuce ve všech třídách. Že se nám to daří dokládá neustále stoupající zájem žáků o naši škol, resp. jejich rostoucí počet v našich třídách. Předkládaný projekt průřezově naplňuje potřebu modernizace odborných přírodovědných učeben plošně tak podporuje rozvoj přírodovědné gramotnosti a zároveň pomyslně vrací do hry polytechnické vzdělávání, pro které po dlouhých letech obnovuje odpovídající odbornou učebnu.
Přírodovědná učebna Samotná místnost nebyla rekonstruována několik desítek let. Její vybavení odpovídá standardu 90. Let minulého století. Plánovány jsou tyto práce:
- Demontáž stávajících silových rozvodů a jejich nahrazení novými.
- Výměna podlahové krytiny.
- Odstranění stávajících vrstev výmalby a nová výmalba.
- Osazení učebny specializovaných nábytkem (katedra, laboratorní nábytek).
- Instalace interaktivní tabule.
- Vybavení učebny běžným nábytkem (žákovské stolky, židle skříňky).
- Vybavení učebny koncovými prvky (studentské sady) a jejich „oživení“.
Polytechnická učebna
Technický a vizuální stav učebny v současné době odpovídá zhruba 50-ti letému opotřebení (viz fotografie současného stavu výše). Plánovány jsou tyto práce:
- Stávající tesavou podlahu dílny parciálně opravit, hloubkově vyčistit, napustit neklouzavým voskem
- Přístupovou betonovou chodbu sklepa parciálně opravit, pokrýt linem popřípadě natřít vhodným omyvatelným nátěrem
- Zdivo dílny opravit – opadaná místa a šachty u oken přeštukovat
- Zeď, která sousedí s chodníkem opatřit sanační omítkou
- Celou dílnu vymalovat
- Dveře, okna a radiátory po opravách nalakovat
- Nově osadit mycí centrum – dřez s bateriemi, keramický obklad za dřezem.
Po provedení uvedených prací bude učebna vybavena nábytkem: dílenské stoly pro žáky (multifunkční, umožňující variabilní uspořádání skupin pro práci), dílenský stůl pro učitele, odkládací stůl, skříně na nářadí a vybavení a odkládací police na výrobky) a dále potřebným nářadím, stroji a nástroji.