Náš spolek a potažmo naše škola vznikla v roce 2013 díky úsilí rodičů zajímajících se o waldorfskou pedagogiku. Ten rok byla otevřena první třída s waldorfskými prvky při ZŠ Praha 7, pobočka v Letohradské ulici. Od té doby se každým rokem otevírá jedna nová první třída a my se rozrůstáme a rosteme spolu s našimi dětmi. V prvních letech fungování tříd jsme se seznámili s tzv. intuitivní pedagogikou, kterou rozšířili především Pär Ahlbom, učitel, hudebník a zakladatel vyhlášené školy Solvik ve Švédsku. Dodnes se tímto směrem inspirujeme.
Komunita rodičů (spolek) se aktivně podílí téměř na všech školních i mimoškolních aktivitách (slavnosti a jarmarky, zvelebování školních tříd, školy v přírodě, organizační i personální pomoc na školách v přírodě, lyžařském výcviku, splavování řek, cyklovýletech, návštěvách výstav a muzeí apod.) Bez rodičů by nebylo možné realizovat mnoho aktivit mimo budovu školy, ať už to je lyžák, škola v přírodě nebo projektové dny. To vše se děje mnohdy za účasti celých rodin. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že základ školy tvoří kolegium pedagogů a vzdělávací program. Škola není rodičovskou školou ve smyslu, že by vyhovovala všem přáním, nárokům a připomínkám rodičů. V tuto chvíli je již zaběhlý první stupeň a podařilo se otevřít 2. stupeň. Škola je vedená panem ředitelem Františkem Radou sídlícím v budově na Strossmayerově nám. 4.
Náš letohradský program je veden zástupkyní ředitele paní Magdalenou Flekovou. Náš program k tomu, aby mohl fungovat potřebuje podporu spolku, tzn. Rodičů. Spolek je rozdělen na výbor, delegáty a rodiče. Ve výboru je Luděk Carbol, Jiří Krčmář, a Petr Kloboučník. Delegáti - 3 rodiče z každé třídy (1. třída si určuje delegáty na lyžáku). Činnost spolku spočívá v: administrativa spolku, úprava a rekonstrukce tříd, rozpočet spolku, práce s delegáty, prezentace intuitivního programu, záštita nad akcemi spolku (DOD, lyžáky, jarmarky aj.), podpora kolegia, vzdělávání, vybavení zázemí aj.
Třídy inspirované waldorfskou a intuitivní pedagogikou jsou součástí státní základní školy ZŠ Praha 7, kterou vede pan ředitel Mgr. František Rada a která působí na Praze 7 celkem ve 3 budovách. Běžné a bilingvní třídy působí na Strossmayerově náměstí i u nás v Letohradské, speciální třídy jsou v budově U Uranie. Náš program probíhá pouze v budově v Letohradské.
Podobně jako bilingvní třídy, tak také ty inspirované waldorfskou a intuitivní pedagogikou si nevystačí s prostředky státu, a proto jejich provoz a rozvoj spolufinancuje spolek založený samotnými rodiči dětí těchto tříd. Jmenuje se Waldorfská Iniciativa Praha, z.s. (“dále jen spolek rodičů”), stál u zrodu tohoto alternativního programu, pro jehož zachování a další rozvoj je i nadále činnost spolku rodičů nezbytná, a to díky materiální, personální, či finanční pomoci (včetně fondu pro sociálně znevýhodněné děti). Jeden nebo oba rodiče tak dobrovolně vstupují do spolku rodičů, který tímto způsobem - díky členským příspěvkům, darům a stovkám odpracovaných hodin svých členů každý rok - může udržet v chodu a dále rozvíjet náš program. Spolek rodičů zastupuje výbor (viz stanovy) a ten se zabývá jednotlivými otázkami stran rozpočtu spolku, financování a dalších. Pomáhá v komunikaci mezi rodiči a vedením školy.
Stanovy Spolku jsou k dispozici na sdíleném disku sdružení nebo můžete nahlédnout zde: https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail? dokument=42350082&subjektId=762760&spis=348022. Řídícím orgánem spolku rodičů je Výkonný výbor, který má 5 členů volených Radou delegátů. Radu delegátů tvoří 3 zástupci z každé třídy. Volby delegátů za 1. třídu probíhají po půl roce stráveném ve škole na jaře po společném pobytu 1. třídy na horách, kde mají rodiče prostor a čas se mezi sebou seznámit a k volbám přistoupit informovaně. Na sdíleném disku školy je dokument s názvem Kompetence delegáta který by si měli prostudovat nejenom kandidující rodiče, ale i další rodiče ze třídy, aby věděli, komu dávají důvěru. Schůzky Rady delegátů jsou zhruba 1x za 6 týdnů. Schůzí Rady delegátů se účastní delegáti z jednotlivých tříd, vedení spolku, osoby odpovědné za organizaci a chod školy (Regina Rozkošová a Magda Fleková) a hosté (rodiče a učitelé, které to zajímá). Data schůzek vám delegáti rádi sdělí. Pokud byste chtěli zařadit svůj příspěvek mezi body plánovaného programu, je potřeba sdělit to předem emailem předsedovi Spolku a slušností by mělo být i oznámení o své přítomnosti vlastním delegátům.
Funkce delegáta https://drive.google.com/drive/folders/1CTcD8RAxfzSh-EdzmEQdpzInWuSnyYnW 9
Členské příspěvky spolku rodičů jsou využívány na finanční podporu tříd inspirovaných waldorfskou pedagogikou. Do odsouhlaseného rozpočtu Spolku na příslušný školní rok můžete po předchozí domluvě nahlédnout u delegátů nebo u Předsedy výboru spolku.
ZDROJE INSPIRACE
Intuitivní pedagogika není žádným z pedagogických směrů. Je to spíše cesta osobnostního rozvoje a primárně se zabývá dospělými (je určena pedagogům a rodičům), kteří pracují s dětmi. Díky několika specifickým technikám (intuitivní hry, rozhovor s jednotlivcem ve skupině, jedinečné postupy na poli hudby, malby atp.) pomáhá dospělým pracovat s jejich vnitřními bloky a konflikty. Což umožňuje člověku být před ostatními, a hlavně dětmi, mnohem více autentickým a přirozeným. Přirozeně se otevírá radost, spontánnost, hravost, kreativita, soustředění a komunikace, což jsou základní projevy působení talentu v praktickém životě. Probuzením a oživením těchto projevů můžeme zažít celistvější pohled na své schopnosti, pocit sebeuvědomění a důvěry v sebe sama.
Doporučená literatura pro začínajícího rodiče na naší škole je určitě Intuitivní pedagogika od Thomase Pedroliho.
Učitelé vycházejí z učebního plánu waldorfské školy, který přizpůsobují potřebám aktuální skupiny žáků. Celostní přístup podporuje rozvoj myšlení, cítění a vůle. Výuka probíhá zpravidla ve čtyřtýdenních epochách, které jsou doplněny cvičnými hodinami, pravidelnými hodinami umění, řemesel a cizích jazyků (angličtina od první třídy, druhý jazyk oproti běžným waldorfským školám přichází až v šesté třídě). Jeden den v týdnu pak žáci tráví mimo budovu školy (u mladších dětí především pobytem v přírodě nebo např. na různých exkurzích ve vyšších ročnících).
Seznam literatury k waldorfské pedagogice najdete zde
https://www.wlyceum.cz/web/waldorfska-pedagogika/waldorfska-literatura/