Naše škola dosáhla v rámci ZŠ nadprůměrných výsledků téměř ve všech sledovaných oblastech, souhrné výsledky naleznete v tabulce níže.
ZŠ celkem | Naše škola | |||||
Celkem | Chlapci | Dívky | Celkem | Chlapci | Dívky | |
MATEMATIKA | 9,2 | 9,4 | 9 | 9,2 | 8,2 | 9,6 |
ČTENÍ | 9,2 | 9 | 9,6 | 9,9 | 9,2 | 10,3 |
PŘÍRODNÍ VĚDY | 9,4 | 9,4 | 9,3 | 9,9 | 9,5 | 10 |
FINANČNÍ GRAMOTNOST | 9,2 | 9,3 | 9,1 | 9,5 | 9,5 | * |
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ | 9,6 | 9,7 | 9,4 | 9,9 | 12,3 | 9,4 |
Projekt PISA je považován za největší a nejdůležitější mezinárodní výzkum v oblasti měření výsledků vzdělávání, který v současné době ve světě probíhá. Výzkum je jednou z aktivit Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). V současné době je do něj zapojeno 68 zemí včetně všech členských zemí OECD.
Výzkum je zaměřen na zjišťování úrovně kompetencí patnáctiletých žáků, kteří se ve většině zúčastněných zemí nacházejí v posledních ročnících povinné školní docházky. Je koncipován tak, aby poskytoval tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích všechny důležité informace o fungování jejich školských systémů.
Testování probíhá ve tříletých cyklech, přičemž pokaždé je kladen důraz na jednu z uvedených oblastí tak, aby bylo možno o ní získat detailnější informace. První testování proběhlo v roce 2000 a bylo zaměřeno na oblast mateřského jazyka, druhé testování, zaměřené na matematiku, proběhlo v roce 2003, třetí testování v roce 2006 bylo zaměřeno na oblast přírodních věd, čtvrté se v roce 2009 soustředilo opět na oblast mateřského jazyka. Testování v roce 2012 bude potom znovu zaměřeno zejména na zjišťování matematické gramotnosti žáků. Naváže tak na výsledky výzkumu z roku 2003 a bude kromě úrovně matematické gramotnosti českých žáků sledovat v průběhu uvedeného období i její změny, které by mohly být způsobeny též zavedením kurikulární reformy.
V rámci šetření výzkumu PISA 2012 zaměřeného na oblast matematické gramotnosti bude v zúčastněných zemích realizováno též testování schopnosti žáků řešit problémové úlohy mezipředmětového charakteru. Nepůjde však o obvyklou formu písemného testu, ale proběhne elektronicky. Elektronické testování je nový prvek, který byl v minulých dvou cyklech výzkumu zahrnut jako volitelný (přírodní vědy v roce 2006 a čtenářské dovednosti v roce 2009) s tím, že hlavní mezinárodní srovnání zúčastněných zemí proběhlo na základě jejich výsledků v písemných testech. V České republice se elektronické testování v rámci výzkumu PISA dosud nerealizovalo. V roce 2012 již však bude jediná možnost mezinárodního srovnání v oblasti řešení problémů založena pouze na zadání elektronického testu.
Vedle uvedených oblastí bude sledován též vliv školy a rodinného zázemí na jednotlivé složky matematické gramotnosti, dále osobní charakteristiky, postoje žáků k výuce matematiky, jejich postoje ke škole a učitelům, atd.
Výzkum je spolufinancován státním rozpočtem České republiky a Evropským sociálním fondem v rámci IPn Kompetence I a Kompetence III, jež jsou obecně zaměřeny na realizaci mezinárodních výzkumů a na následné využití výsledků ve vzdělávací politice a vlastní pedagogické praxi ve školách v České republice.