realizace projektu od 1. 8. 2020 do 30. 6. 2022
Naše škola prochází posledních 5 let pod novým vedením přerodem, který tento projekt završuje. Za cíl si klade vytvoření nové kultury školy - respektující, otevřené, motivující, demokratické. Jejím podkladem bude nový jednotný standard zapojení/angažovanosti žáků (třídnické hodiny / parlamenty / zahraniční výjezdy) a rodičů ("kavárny"), sjednocená didaktická východiska učitelského sboru (DVPP) a stvrzený profil školy jako (pro)demokratické instituce.
Primárním cílem projektu je facilitovat vznik jednotné školní kultury sdílené napříč všemi budovami i třídami (bez ohledu na jejich specifika) a pedagogickým sborem. Za její základní pilíře pak považujeme:
- respekt k individualitě (potřebám a osobnosti) každého žáka,
- otevřenost a transparentnost směrem žákům, rodičům i veřejnosti,
- motivující způsob vedení žáků na jejich učební trajektorii,
- demokracii, tj. správu věcí společných, jako právo a zodpovědnost každého jednotlivce.
Sekundárními cíli odvozenými ze vzniku nové sdílené kultury školy jsou:
- nový standard angažovanosti žáků ve školním provozu,
- posílení komunitní funkce školy, nejen prostřednictvím pravidelných setkání na půdě školy - "kaváren",
- sjednocení didaktické báze pedagogického sboru na půdorysu metod definujících kulturu školy > Filosofie pro děti - Philosophy for children (P4C), Feuersteinova metoda, Škola bez poražených,
- stvrzení profilu školy jako (pro)demokratické instituce.
Projekt staví na změně kultury školy a s ní ruku v ruce přístupu k žákům. Zcela nový prostor dostává autonomie a samostatná zodpovědnost žáků a to nejenom na půdorysu třídnických hodin. Ačkoliv se v jistém ohledu jedná o revoluční změnu, projekt se nesnaží být "inovativní za každou cenu". Jeho struktura vychází z aktivit úspěšně realizovaných v nedávné minulosti, organicky na ně navazuje a rozvíjí je. Za důležitou komponentu každodenní práce ve třídě např. považujeme smysluplné, situaci přiměřené a poučené, využívání IT pomůcek. Aktivizující práce s digitálními hnízdy podporující skupinovou spolupráci a samostatnou práci s informacemi se nám, od jejího uvedení do pedagogické praxe v rámci úspěšně realizovaného projektu Inkluze bez iluze, velmi osvědčuje a je mezi učiteli vnímána bez výjimky pozitivně.
Zároveň platí ve třídách s waldorfskou a intuitivní pedagogikou projekt plně respektuje jejich specifika a s příslušnými pedagogickými pracovníky pracuje samostatně. K dosažení cílů projektu, tak postupuje s respektem k rozdílnosti potřeb jednotlivých částí školy.
Nové a z našeho pohledu inovativní je pak zaměření organické propojení dříve samostatných celků (tří školních bodov a jejich parlamentů) a velký akcent na učení se prožitkem v přímém kontaktu s okolním světem (zahraniční výjezdy).